Leaving on a jetplane

five hours ago...

...Sitter just nu på planet, 11.581 m över havet och med en hastighet på 758 km/h, temperaturen utanför fönstret är -55 grader. När vi landar (kl 12 lokal tid) ska det vara ca 15-20 grader. Kanske var tur att vi inte slösade värdefull plats i resväskan med höstjackor. När Jessi kollade väderleksrapporten för New York skulle vi ha upp till 22 grader i början av nästa vecka. Betydligt behagligare än den temperatur som mötte oss i morse hemma i Sverige, 3 grader är ingen höjdare.
Vi hade turen (trodde vi) att hamna i mitten av planet precis vid exit skyltarna vilket gör att vi har grymt med benutrymme. Men med det generösa benutrymmet fick vi också stolar som inte går att luta bakåt, så vi har rejält ont i kroppen,  och har ca 3 timmar kvar innan vi landar på Newarks flygplats. Vi har försökt att sova till och från men det blir mest från.
Väl framme på flygplatsen ska vi byta om till en mer representabel outfit. Att komma till Manhattans fina kvarter i mjukisbyxor lär inte ge oss några fördelar. Sen blir det en yellow cab till lägenheten.

Att resa är det bästa jag vet, känslan av att komma till en ny världsdel, ett nytt land, en ny stad men nya människor är fantastisk. Ingen vet vem jag är och jag kan vara vem jag vill. Känns spännande att inte åka till Asien för en gång skull. Tänk att jag för första gången har packat en väska som inte ska bäras på ryggen och som dessutom inte innehåller solkräm. Det här blir första resan på länge som jag kommer vara lika blek när jag kommer hem som jag var när jag åkte men jag kommer var fylld av nya erfarenheter och lite tryggare och starkare i mig själv. Det är värt mer än en flagande solbränna.

Bilresan i morse gick bra, var lite orliga ett tag när vägen delade sig. Nynäshamn eller Sundsvall? Fick ringa en kollega för att vara säkra på att vi var på rätt väg. Varför har ingen varnat oss för detta? Hur ska vi klara oss in the big city med streets och avenues kors och tvärs? Men det sägs ju att stadens rutnät ska vara lätt att orientera sig i – passa kartan som min gamla gympalärare skulle ha sagt.

Fan också, jag har glömt adaptern! Stänger ner nu för att spara på batteriet!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0