The Big Apple

Idag har jag jobbat i Linköping. Hade turen att få trevligt sällskap av två trevlig män till lunchen, min kollega och hans tidigare kollega. Blev mycket branschsnack till laxfilén och färskpotatisen. På vägen hem kom regnet, riktigt obehagligt när sikten var lika med noll på E4:an! Svängde förbi Mediamarkt på vägen tillbaka till Norrköping och hämtade ut min lilla dator!!! Totalt genomblöt men lycklig ändå över datorn!

En annan MYCKET ROLIG sak idag är att jag har tecknat avtalet till lägenheten på Manhattan... väntar nu bara på bekräftelsen innan jag ska boka flygbiljetterna! Känns hur kul som helst att det verkligen blir av. Vi kommer vara där första veckan i oktober. Har aldrig varit i USA tidigare så det är på tiden att jag ser The Big Apple. NY är USAs folkrikaste stad, (Manhattan är ett av de mest tätbefolkade områdena på jorden) en stad med nästan otäckt stort globalt inflytande inom ekonomi, media, politik och mode. Ska bli hur kul som helst att se denna gigantiska stad med dess enormt höga byggnader och låtsas vara en riktigt New Yorker som världsvant sippar på sin latte ;)
Nästan hela Manhattan har ett fyrkantigt gatunät. Jag har lärt mig att de nord-sydliga vägarna kallas "avenues" och de väst-östliga kallas "streets". Det ska tydligen vara ganska lätt att hitta i New York och kollektivtrafiken ska vara smidig. Enligt Wikipedia så är det tre av fyra som inte äger någon bil och endast 10 procent av den arbetande befolkningen tar sig till jobbet med bil. Tänk om hela USA fungerade på samma sätt, då skulle vi snart ha räddat jorden från koldioxid utsläpp och Manhattan skulle slippa att se ut så här i framtiden...

En illustration över hur Manhattan skulle kunna se ut om
den globala uppvärmningen fortsätter och polarisen smälter.

Vi kommer bo i Midtown Manhattan på 49th och 50th Street, området sträcker sig hela vägen upp till Central Parks södra entré, här ligger också Empire State Building (ni vet där King Kong klättrade upp) och fler kända områden så som Rockefeller Center (här spelas Saturday Night Live in), Broadway, Fifth Avenue (här ligger Bloomingdales) och Times Square. Alltså jätte centralt med det bästa läget!
Manhattan är en ö på 58.8 km², en ganska långsmal sådan, därför har det lönat sig att bygga på höjden. Ex. så har Empire State Building 102 våningar och är totalt 449 meter högt!!! Efter 11 septmeber är det åter NY högsta byggnad.
Ska nog bjuda hem Jessi hit någon kväll för att se Sex and the City -the movie- för att komma i den rätta stämning inför vår resa. Jag har googlat New York hela kvällen och läst att det finns över 12 000 "yellow cabs" i staden. Yellow cabs är vanliga taxibilar och är ett av New Yorks kännetecken. Taxibilarna har en skyldighet att köra passageraren var som helst i New York City. Det går inte att beställa en "yellow cab", utan man måste vinka in den (ser Carrie framför mig i ett par snygga skor).



The big apple


De klassiska gula taxibilarna

Här ska vi bo - klicka-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0