God morgon, god morgon. ...

Godmorgon godmorgon. Skriver mitt första inlägg på min nya lilla dator. Funkar faktiskt riktigt bra med ett litet tangentbord. Jag trodde mina fingrar skulle trycka ner alla knappar samtidigt, men icke. Ligger just nu i sängen och kollar på Nyhetsmorgon, är en liten sucker för Almedalsveckan, tycker det är intressant. Väntar på statsminister Reinfeldts tal som börjar klockan 11 och direktsänds på SVT 24...
I dag är det USAs nationaldag, och idag öppnar de upp frihetsgudinnans krona för första gången sen 11 september 2001. Tur för mig och Jessi som har chansen att åka upp där nu om vi vill. Måste växla pengar snart, dollarn har ju gått upp ganska mycket på sista tiden och min gissning är att det kommer fortsätta uppåt. Säljkursen idag på dollarn är 8.0843. Letade i min lilla reseplånbok, jag trodde jag hade dollar kvar från Vietnam, men icke, hade bara bhatt, euro och dong. Det får ligga kvar i plånboken till nästa asienresa.

Den här fina köpte jag i Vietnam, (jag köpte en rosa till Trysberg), här sparar jag lite pengar från samtliga mina resor. När jag var liten hade pappa en burk med mynt och sedlar från alla jordens hörn, jag tyckte det var jättekul att sortera dem och tyckte att det var så kul med alla gubbar och tanter på sedlarna. Ja, jag tyckte om Pippi också, en liten kapitalist var jag :)

Jag skulle ju önska att 50.000 dong skulle göra mig rik men så är inte fallet. 50.000 dong är bara 22 svenska kronor! Under vår tid i Saigon åt familjen Frisk en kväll en middag för 1.000.000 dong, det kändes lite häftigt, det lär vara enda gången i mitt liv som jag får in en nota som är på över en miljon. Det är väldigt billigt att leva i Vietnam för oss västerlänningar.

Nu ska jag äta frukost (trot eller ej), kurrar i magen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0