Grym film som berättar den otäcka verkligheten

Filmen var grym med en enormt viktig sensmoral. En film som berättar den nakna sanningen och den grymma verkligheten om hur svaga vi människor kan vara som individer. Filmen bygger på den verkliga händelsen kallad "the third wave experiment" som utspelades på en gymnasieskola, 1967, i USA. Läraren Ron Jones hade Autokrati på schemat under projektveckan och upplevde inget engegemang från sina elever och valde därför att utföra ett, från början oskyldigt, pedagogist experiment som slutade i en katastrof. Mer berättar jag inte i fall någon vill se filmen. Det som är obehgaligt är att vi människor tror att t.ex. Nazismens Tyskland aldrig kan upprepas igen, att vi har lärt oss av vår historia och våra tidigare misstag. Men efter att ha sett den här filmen och läst lite om gruppdynamik är det nu ännu tydligare att det är lättare än vad jag hoppats att skapa en rörelse som föder hat. Där gruppen har makten över individen. Det enda som behövs är en karismatisk ledare och ett missnöje hos sina medlemmar (något som inte är svårt att hitta i dessa tider runt om i världen med arbetslöshet, fattigdom m.m.) Det som togs upp i filmen är makt genom diciplin och gemenskap, att få tillhöra en grupp med ett gemensamt mål. I "the third wave experiment" gick det så långt att skolklassen stötte ut dem som inte ville vara med i gruppen och var dessutom beredda att skada den som sa emot gruppen efter order från deras ledare. Helt sjukt egentligen. Efter att ha sett filmen börjar tankar snurra över hur jag själv skulle reagera och agera om en sån situation uppstod. Jag kan bara hoppas att jag har den tryggheten hos mig själv att jag skulle våga stå emot gruppens vilja. Jag rekomenderar den här filmen till alla. Den har ett grymt utbildningssyfte och bör vara en film som är obligatorisk på samhällskunskapen för alla högstadie -och gymnasieelever.

Autokrati är när en liten grupp människor härskar ett land. Autokrati kan översättas med envälde. Autokrati är ofta synonymt med diktatur skillnaden är att en autokrati har makten samlad hos en person medan en diktatur kan ha ett kollektivt styre.

Nu ska jag dricka en kopp te, sen blir det kojjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0